تطبیق و نقد کتابهای بلاغی( بیان)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده علی سینا رخشنده مند
- استاد راهنما مهدی تدین
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
درگستره ی زبان و ادب فارسی، در زمینه ی بلاغت، آثار فراوانی پدید آمده است . اگر چه آثاری چون ترجمان البلاغه، حدائق السحر، المعجم، کنزالفواید، معیار جمالی ، حقایق الحدایق و... مجموعه ای از رساله هایی را تشکیل می دهند که در این زمینه، برای ما بازمانده است -علی رغم تلاش های مولفان- تحول جدی در این فن روی نداده است در نیم قرن اخیر، در این باب، مطالبی جسته وگریخته نوشته شده، که البتّه تغییری در اصول آنها مشاهده نمی شود. هیچکدام از این کتاب ها در تدوین و تبویب و اصول مطالب، طرح نو و ابتکاری از خود نشان نداده اند. در بعضی از کتابها نیز اشتباهات بسیاری که نتیجه عدم دقت و توجه در ارائه مفاهیم و معانی است مشهود است، تاجایی که غلط های فاحش زیباشناسی عیناً تکرار شده است . بعلاوه مقایسه ی اجمالی کتاب های بلاغی نظرخواننده رابه تناقض واختلاف نظر درتعاریف وارائه ی شواهد ونیز ایستایی وتقلید معطوف می دارد . برهمین اساس تطبیق ونقد کتابهای بلاغی امری بسیار ضروری است تاهم بلاغت دوستان را سودمند افتد و هم بلاغت پژوهان را از سردرگمی برهاند. ازمیان کتاب ها یی که در دوران اخیر در باب بلاغت و صور خیال تألیف شده است می توان به کتاب های معانی بیان همایی ، تجلیل، کزازی، شمیسا، علوی مقدم و اشرف زاده اشاره کرد که همراه با کتاب های، هنجار گفتار و معالم البلاغه در این رساله به تطبیق و نقد و بررسی بخش« بیان » آنها خواهیم پرداخت .
منابع مشابه
نقد بلاغی اشعار سنّتی نیما
سبک و بلاغت در مجموع به چگونگی و نحوۀ بیان و شگردهای ادبی گفته میشود و تأملّ در آن واقعیت و جوهرة وجودی نویسنده را باز مینمایاند. بررسی سبک در حیطه علم نوپدید سبک شناسی است؛ درسبک شناسی جدید به سبب تنوّع و گونه گونی آثار یا به سخن بهتر به سبب نویسندگان و شاعران بیشمار، در هر اثری ویژگیهای فردی و تأثیر و تأثّر این ویژگیها را ملاک قرار میدهند و سرانجام به نتیجهگیری دقیقی میرسند. نیما بیشتر ب...
متن کاملنقد بلاغی و سبکی رباعیات حافظ
این مقاله درصدد است ویژگیهای بلاغی و سبکشناسی رباعیات حافظ را بررسی کند. این قالب ادبی، در دیوان حافظ، سهم عمده و بسزایی را به نسبت غزلیات ندارد، اما ازآنجاکه این شاعر پرآوازه، روح و عصارۀ تعدادی از درونیات و نفسانیات خود را به صورت این قالب دمیده، به جای خود درخور توجه است. با فرض صحت انتساب، سعی شدهاست رباعیات حافظ از دیدگاههایی چند همچون بررسی محتوا، تصویرسازی، صنایع ادبی، زیباییشناسی م...
متن کاملنقد بلاغی بیت معروفی از شاهنامه
در این مقاله، پس از بیان تعریفی تکمیلی از دانش معانی، بیت معروف «میازار موری که دانهکش است / که جان دارد وجان شیرین خوش است » با ضبط دیگری از آن که در شاهنامه تصحیح جلال خالقی مطلق آمده است (مکش مورکی را که روزی کش است / که او نیز جان دارد و جان خوش است) مقابله و با توجه به مقتضای حال مخاطب، گوینده و نوع ادبی حماسه، دلایل بلاغی رجحان ضبط اخیر در بافت شاهنامه بیان شده است. در پایان نیز بر این ن...
متن کاملنقد ساختارگرایی در گذر نظریه و تطبیق
در سالهای اخیر در حوزة نقد ادبی مکتبهای مختلفی بهوجود آمده و ناقدان بسیاری، نظریههای نقدی و ادبی خود را بر مبنای این مکتبها ارائه نمودهاند؛ از جمله این گرایشهای نقدی، نقد ساختارگرایی (Structuralism) در حوزة ادبیات و زبانشناسی است که پیدایش آن به فرمالیسم و مکتب پراگ و نئوفرمالیسم برمیگردد. نقد ساختارگرایانه شیوهای است نقدی که در آن پدیدههای جزئی در ارتباط با یک کل بررسی میشوند و ناق...
متن کاملروش نقد بلاغی فروزانفر در سخنوسخنوران
سخنوسخنوران یکی از اثرگذارترین پژوهشهای ادبی معاصر در حوزۀ تاریخ ادبیات و نقد ادبی، تألیفِ بدیعالزمان فروزانفر از استادان و محققان نسل اول دانشگاه تهران است. پژوهشهای او در حوزههای تاریخادبیات، نقد ادبی، عرفان و تصحیح متون منجر به بنا نهادن سنتهای تحقیقی و انتقادی در میان دانشگاهیان شده که اعتبار آن تاکنون برجا مانده است. فروزانفر در سخنوسخنوران در ادامۀ سنّت تذکرهنویسی فارسی، نهتنها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023